تبلیغات
بیمه -فروش-بازاریابی - چرا زبان بدن ما لال است

بیمه -فروش-بازاریابی

همین حالا انجام بده!

پنجشنبه 30 دی 1389

چرا زبان بدن ما لال است

نویسنده: admin   طبقه بندی: بازاریابی، تجارت و فروش، موفقیت، 


دلایل متعددی وجود دارد که موجب می شوند ما ایرانیان در جریان گفتگوهای روزمره و حرفه ای خود کمتر از زبان بدنمان استفاده کنیم.

ما ایرانیان همواره به گنجینۀ ادبیاتی خود افتخار کرده و می کنیم. ایرانیان از یک نظر به دو دوستۀ کلی تقسیم می شوند: 1. آنهایی که می توانند شاعر باشند. 2. آنهایی که نمی توانند شاعر باشند.

با وجود شعرای فراوان و ادیبان بزرگ و نامی، زبان پارسی به عنوان یکی از پرقابلیت ترین زبانهای دنیا شناخته می شود. حافظ، سعدی، مولوی، فردوسی و ... تقریباً در همه جای دنیا نامهایی مشهور و معروفند.

(جالب اینکه دستور زبان عربی توسط یک ایراین به نام سیبویه نوشته شده است!)

قدرت ادبیاتی ما ایرانیان بیشتر بر روی کلمه و ترکیب کلمات تکیه دارد. در طول تاریخ کسی را به عنوان سخنور شناخته ایم که تسلط بیشتری بر کلمات دارد و توانایی بیشتری در جمله سازی برای بیان مفاهیم مختلف دارد.

در برهه هایی از تاریخ ادبیات نیز استفاده از کلمات جدید و پیچیده را نوعی امتیاز و ویژگی می دانسته اند. در واقع گم شدن در دنیای کلمات و ایجاد معماها و پیچش های  کلمه محور باعث ایجاد سبکها و روشهای گفتاری مختلفی شده است که همگی آنان بر روی "کلمه" تأکید ویژه ای داشته و دارند.

همین مسئله باعث شده است که ما در گفتگوهای خود به عنصر "کلمه" اولویت اول را بدهیم. بنابراین ما در گفتگوهای خود بیشتر به این توجه می کنیم که "چه می گوییم" نه اینکه "چگونه می گوییم".

(دلیل اینکه ما در بسیاری از همایشها و سمینارها خوابمان می برد و اینگونه نشستها تبدیل به سوژه های جذاب رسانه ای می شوند، همین تأکید سخنرانان بر روی کلمه و سخن است.)

در واقعیت ما به شعر و ترانه و غزل اهمیت خیلی زیادی می دهیم. سعی می کنیم که در گفتار خود کلمات زیبایی را به کار ببریم ولی اینکه این کلمات را چگونه ادا کنیم، موردی است که در بیشتر مواقع مورد توجه قرار نمی گیرد.

همۀ آنچه که تا اینجا گفته ام با هدف رد اهمیت و قدرت کلمه و عبارت نیست. همچنین من نمی خواهم زیبایی و کاربرد شعر و ادب شیرین پارسی را انکار کنم. اتفاقاً باور من این است که قدرت کلمه ای زبان پارسی در صورت همآهنگ شدن با تکنیکهای گفتگو، قدرت زبان پارسی را چند برابر می کند.

ما در گفتگوهایمان به این نیاز داریم که بتوانیم وزن کلمات را به خوبی نشان بدهیم. کلمات به تنهایی موجودات ضعیفی هستند. در بیشتر مواقع ما برای نشان دادن قدرت احساسی مان باید به دنبال لشگری از کلمات بدویم.

خوبی زبان فارسی در این است که به ما قدرت انتخاب می دهد. یعنی اینکه برای بیان یک مفهوم ما می توانیم از چندین کلمه و یا عبارت هم معنی استفاده کنیم.

چنانچه ما بتوانیم این قدرت کلمه ای را با طرز صحیح و مؤثر چگونگی ادا و ابراز آنها همراه سازیم، تأثیر گفتگویی ما چندین برابر می شود.

مثلاً شما برای اینکه به مخاطب خود بگویید که به شما اعتماد داشته باشد، می توانید چندین قالب کلماتی را انتخاب کنید. دقت کنید:

به من اعتماد کن!

لطفاً به من اعتماد داشته باش!

من را باور کن!

شک نکن!

از تو می خواهم که به من اعتماد کنی.

به من ایمان داشته باش!

آیا به من اعتماد نداری؟

آیا به من اعتماد لازم را داری؟

ببین، من به اعتماد تو نیاز دارم.

سعی کن به من اعتماد داشته باشی.

خیالت راحت!

باور کن!

و ...

شما به تناسب شرایط مخاطب، شرایط خودتان و شرایط گفتگو می توانید از اشکال مختلف ترکیب کلمات برای انتقال یک مفهوم استفاده کنید. ولی اگر تنها دهان شما بجنبد، کار سخت می شود.

اگر حتی ضعیف ترین و ساده ترین کلمات را برای انتقال این مفهوم انتخاب کنید و آن را با تمام وجودتان منتقل کنید، تأثیرش صد برابر خواهد بود. دقت کنید:

در حالیکه محکم و راست قامت ایستاده اید و نوع ایستادنتان بیانگر محکمی اراده و قدرتمند بودن شماست، به چشمان مخاطب خود خیره می شوید و در حالیکه چشمانتان از برق اعتماد به خودتان می درخشد. با تکان کوچک سر به سمت پایین و دستی که بر روی قلبتان می گذارید به مخاطبتان می گویید: اعتماد کن! و بعد سکوت می کنید و چند ثانیۀ دیگر به چشمان او نگاه مستقیم می کنید.

شما توانسته اید با استفاده از ابزار بدنتان در جهت کوچک کردن حجم کلمات استفاده کنید. شما توانسته اید تأثیر یک کلمۀ معمولی و ساده را چند برابر کنید. این قدرت زبان بدن است. این جادوی گفتگوست.

ولیکن متأسفانه و صد افسوس که زبان بدن خیلی از ما ایرانیان لال است.

پس نوشت: اگر من و شما روبروی هم بودیم، نیاز نبود که اینقدر این نوشته طولانی شود.

منبع: بازاریابان











نویسندگان

نظرسنجی

    مطالب این وبلاگ چه نیازی از شما را تامین می کند؟



درج تبلیغ در انتهای پستهای وبلاگ


کافه بازاریابی

مرکز آموزش عالی علم و فن آوری شمس

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


خبرنامه وبلاگ





Powered by WebGozar